سودان؛ آشفتگی‌های داخلی _ دخالت‌های خارجی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دکتری روابط بین الملل و مدرس دانشگاه، تهران، ایران.

چکیده

مجموعه‌ای رخدادها از سال 2011 جهان بینالملل را دستخوش تغییراتی نمود که منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را بیش از پیش تحت تأثیر خود قرار داد؛ از سوریه، تا یمن و امروز که بحران در سودان فراگیر شده است، این کشور با ترکیب جمعیت پیچیده هرچند که در شکل کلی به عرب‌تبار و آفریقایی‌تبار تقسیم می‌شود، ولی لایه‌های اجتماعی جمعیتی متنوع‌تر بوده و بر هرج-مرج داخلی این کشور افزوده و زمینه­ساز دخالت‌های خارجی شده است. اکنون پرسش مطرح آن هست که به چه دلایلی ریشه‌های این آشفتگی داخلی زمینه‌ساز دخالت‌های خارجی شده است؟ به نظر می‌رسد دلیل کلان این مسئله ساخت سیاسی و عدم وجود مرجع اقتدار در این کشور بوده که همچنان در یک نظام ملوک­الطوایفی ماقبل مدرنیته باقی مانده است؛ هرچند که نهادهای مدرن مانند مجلس، ارتش و... مشاهده می‌شود اما کودتاهای فراوان در این کشور بر شدت این نابردباری و عدم شکل‌گیری نهاد بر پایه کارکرد سیاسی افزوده و مانع ساخت یک نظام دیوانسالار عقلانی و ظهور کارگزاران سیاسی بردبار شده است. در همین‌ راستا پژوهش حاضر با گردآوری داده‌های لازم از طریق داده‌های کتابخانه‌ای و اینترنتی و با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی، تجزیه و تحلیل می‌پردازد و در ابتدا مروری بر گذشته سودان و مشکلات داخلی (اقتصادی، سیاسی و...) داشته و سپس به رویدادهای حال حاضر پرداخته و مجموعه عوامل تاثیرگذار و دخالت‌های انجام شده را بحث و تفسیر می‌نماید؛ مجموع این مباحث نشان خواهد داد چرا از آشفتگی‌های داخلی-دخالت‌های خارجی این کشور سخن گفته شده است.

کلیدواژه‌ها


Cilliers, Jakkie, Hughes Barry, and Moyer Jonathan. (2011). African Futures 2050. Pretoria, South Africa: Institute for Security Studies.
kar, s. (2023). Sudan In Turmoil: Understanding The Root Causes And Complexities Of The Crisis. Retrieved from Republic World: https://www.republicworld.com/world-news/africa/sudan-in-turmoil-understanding-the-root-causes-and-complexities-of-the-crisis-articleshow.html
Kindl, Martin. (2017). "African Security Futures Threats, Partnership, and International Engagement for the New U.S. Administration." Prism: Vol. 6, P4.
Matfess, Hilary. (2016) ."“Africa,” In Charting A Course: Strategic Choices For A New Administration." Washington, Dc: National Defense University Press: 298.
McKinney. (2010). Lions on the Move. New York: The Progress and Potential of African Economies. Retrieved from Central Bank: https://www.ceicdata.com/en/indicator/.
World, Bank. (2023). Population, total . Rep. Retrieved from data.worldbank: https://data.worldbank.org/indicator/SP.POP.TOTL?end=2021&locations=G&start=2021&view=map