تبیین چالش های شیعیان در کشور بحرین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد. اصفهان. ایران

چکیده

اختلافات مذهبی به عنوان یک عامل چالش زا در منطقه ژئوپلیتیکی خلیج فارس نمایان است. اختلافات سیاسی میان برخی کشورها در این منطقه باعث شده است تا اختلافات مذهبی نیز مزید بر علت شود و روابط میان کشورهای این منطقه را تحت الشعاع قرار دهد. از 8 کشور در منطقه خلیج فارس که همگی مسلمان هستند ودین اسلام به عنوان دین رسمی آنها می باشد و می توان گفت در همه 8 کشور، پیروان مذهب شیعه حضور دارند. در سالهای اخیر، به دلیل خودآگاهی دینی و مذهبی، محرومیت از ساختار اجتماعی و سازمانی در کشورهای بحرین، قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و عراق (تا قبل از سرنگونی رژیم بعث)  پیروان مذهب شیعه، به دنبال حقوق خود برآمده اند؛ لذا این امر سبب گردیده است تا از سوی دولتهای عربستان سعودی و بحرین، اعمال خشونتهای فیزیکی علیه پیروان تشیع شکل بگیرد و با آنها برخورد شود. این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و سایتهای اینترنتی به دنبال تبیین چالش های شکل گرفته برای پیروان مذهب شیعه در کشور بحرین می باشد. سوال اصلی در این مقاله این است که وضعیت شیعیان در کشور بحرین چگونه است؟ نتایج نشان می دهد که چالشهایی برای شیعیان در کشور بحرین وجود دارد و باعث برهم خوردن روابط میان پیروان مذهب شیعه و حاکمان این کشور شده است.

کلیدواژه‌ها


آدمی، علی (1391)، «بحران بحرین و امنیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه راهبرد، شماره 62.
امینی‌زاده، سینا و بوستانی، داریوش (1395)، «همگرایی و واگرایی ملی، مذهبی و جهانی (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان)». فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره 10، شماره 3.
بدیعی ازنداهی، مرجان و قالیباف، محمدباقر و پورموسوی، سیدموسی و پوینده، محمدهادی (1393)، «تبیین جغرافیایی بنیادهای هویت در مقیاس ملی»، فصلنامه پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دوره 46، شماره 3.
برادن، کتلین و شلی، فرد (1383)، ژئوپلیتیک فراگیر، ترجمه علیرضا فرشچی و حمیدرضا رهنما، تهران: انتشارات دافوس، چاپ اول.
توال، فرانسوا (1380). ژئوپلیتیک تشیع، ترجمه‌ حسن صدوق‌ونینی‌، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول.
جهانی، محمد (1392)، «تاثیر اقلیت‌گرایی مذهبی بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران (با تاکید بر نقش سلفیت)»، فصلنامه آفاق امنیت، سال ششم، شماره بیستم.
حمیدی، محمدمحسن (1390)، «ناآرامی‌ها در بحرین، درخواست اصلاحات یا انقلاب»، ماهنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، سال بیست‌و‌پنجم.
دوئرتی، جیمز و فالتزگراف، رابرت (1992)، نظریه‌های متعارض در روابط بین‌الملل، ترجمه علیرضا طیب و وحید بزرگی، تهران: انتشارات قومس، جلد اول و دوم، چاپ اول.
دیلمی‌معزی، امین و شجاع، مرتضی (1387)، «آمریکا و راهبرد بازنگری در مرزهای سرزمینی در خاورمیانه»، ماهنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، سال بیست‌ودوم، شماره هفتم و هشتم، فروردین و اردیبهشت.
عزیزی، ستار (1394)، حمایت از اقلیت‌ها در حقوق بین‌الملل، تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش، چاپ دوم.
قاسمی، فرهاد (1389)، «مدل ژئوپلیتیکی امنیت منطقه‌ای: مطالعه موردی خاورمیانه»، فصلنامه ژئوپلیتیک، تهران: انتشارات سازمان جغرافیایی، سال ششم، شماره دوم.
قاسمی، صفت‌الله (1385)، «وضعیت شیعیان در بحرین»، فصلنامه مطالعات منطقه‌ای جهان اسلام، سال هفتم، شماره 28.
قوام، عبدالعلی (1384)، روابط بین‌الملل نظریه‌ها و رویکردها، تهران: انتشارات قومس، چاپ اول.
قوام، عبدالعلی (1395)، اصول سیاست خارجی و سیاست بین‌الملل، تهران: انتشارات سمت، چاپ بیست‌ویکم.
کلاوال، پل (1394)، جغرافیای قرن بیست‌ویکم، ترجمه حسن صدوق‌ونینی، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ اول.
کوزه‌گرکالجی، ولی (1396)، ایران و جمهوری‌های قفقاز جنوبی، تهران: انتشارات مؤسسه ایراس، چاپ اول.
مجتهدزاده، پیروز (1390)، جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی، تهران: انتشارات سمت، چاپ چهارم.
مهکویی، حجت (1391)، «تبیین نقش مذهب از منظر ژئوپلیتیک در خاورمیانه مطالعه موردی مذهب شیعه»، فصلنامه مطالعات خاورمیانه، سال نوزدهم، شماره دوم.
ویسی، هادی (1397)، «واکاوی چالشهای ژئوپلیتیکی رابطه شورای همکاری خلیج‌فارس با جمهوری اسلامی ایران و تاثیر آن بر جهان اسلام»، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، سال هفتم، شماره 25.
نونژاد، مسعود (1383)، «جهانی‌شدن: مفاهیم، ابزارها، پیامدها، دیدگاه‌ها»، ماهنامه اطلاعات سیاسی- اقتصادی، شماره 207- 208.
هدایتی‌شهیدانی، مهدی و صفری، عسگر (1396)، «نقش عربستان سعودی در تصاعد زمینه‌های خشونت‌آمیز هویت اسلامی: مطالعه موردی آسیای مرکزی»، فصلنامه جامعه‌شناسی سیاسی جهان اسلام، دوره 5، شماره 2.
Cia factboook.com.
http://intjz.net/maqalat/sh-bahrein.htm.
 Muzaffarli, (2008) Centeral Asia and the Caucasus, Journal of social and political studies; Guam: from a Taetieal Allianee To Strategic Partnership, NazimMuzaffarli, 3-4 (51-52).
http://www.tabnak.ir.
http://www.hajij.com.