تأثیر خروج آمریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس بر رژیم بین‌المللی محیط‌زیست

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روابط بین‌الملل، واحد الکترونیکی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار روابط بین الملل، گروه علوم اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

توافق پاریس برای جلوگیری از نابودی محیط زیست، از سوی کشورهای شرکت‌کننده و در بیست‌ ویکمین نشست بین‌المللی تغییرات اقلیمی سازمان ملل‌متحد در پاریس امضا شد.این توافق برای حمایت از محیط‌ زیست توسط برخی از کشورهای جهان شکل گرفت وهدف بلندمدت آن عبارت است از این‌که دمای کره زمین تا پایان قرن به جای دو درجه به 5/1 درجه سانتیگراد افزایش یابد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خروج ایالات‌ متحده از پیمان اقلیمی پاریس را اعلام کرد. او در مبارزات انتخاباتی‌اش این وعده را داده و گفته بود که معاهده پاریس به نفع آمریکا نیست. همزمان ترامپ اعلام کرد که در پی ایجاد یک قرارداد اقلیمی جدید است به نحوی که منافع آمریکا در آن تأمین شود و سایر کشورها نیز از آن سود ببرند. این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و نظریه‌ی مکتب انتقادی درخصوص محیط ‌زیست در پی پاسخ به این سؤال است که خروج آمریکا از توافقنامه پاریس چه تأثیری بر رژیم بین‌المللی محیط ‌زیست دارد؟ فرضیه مقاله نیز این است که خروج آمریکا از توافقنامه پاریس با تحریک سایر اعضا برای خروج و افزایش تخریب زیست محیطی و کاهش تعهد به اجرای توافقنامه پاریس موجب تضعیف رژیم بین‌المللی محیط‌ زیست و تشدید روند تغییرات اقلیمی خواهد شد.

کلیدواژه‌ها


احسانی، مهرزاد و هومن خالدی (1382). بهره‌وری آب کشاورزی ایران، تهران: انتشارت آبیاری و زهکشی ایران.
احمدی، حمیرا (1398)، خروج ترامپ از معاهده زیست محیطی پاریس، هشتمین کنفرانس بین المللی حقوق و توسعه پایدار جامعه مدنی، شیراز، موسسه آموزشی مدیران خبره نارون.
افضلی، توحید (1397). خطوط جدید سیاست خارجی آمریکا در دوران ترامپ، اندیشکده راهبردی تبیین، 22 خرداد.
اقتصاد آنلاین (1396). خروج آمریکا از معاهده پاریس چه پیامدهایی دارد، قابل دسترسی در:www.eghtesadonline.com
پایگاه تحلیلی خبری الوقت (1396). تبعات و نتایج خروج آمریکا از معاهده اقلیمی پاریس، قابل دسترسی در:http://alwaght.com/fa/News/99651
پین، مایکل (1394)، فرهنگ اندیشه انتقادی (از روشنگری تا پسا مدرنیته)، ترجمه پیام یزدان جو. تهران: نشر مرکز.
ترابی، قاسم (1389). محیط زیست از منظر واقعگرایی، لیبرالیسم و بومگرایان افراطی، فصلناهه سیاست خارجی، سال بیست و چهارم، شماره 3، پاییز.
خانجانی، روزبه (1397). میراث جرج بوش پدر برای محیط‌زیست و اقلیم و جهان. سایت انرژی و محیط‌زیست.
دانشی، ذوالفقار (1387). اوباما سیاست آمریکا در حوزه محیط زیست را اصلاح می‌کند، خبرآنلاین.
رحیمی آشتیانی، دلیله (1398). مرگ تدریجی یک دنیا؛ پیامدهای انکار تغییرات اقلیمی، خبرآنلاین، کد خبر 1341606.
روزنامه جوان (1397). دکترین خروج آمریکا، سرویس بین‌الملل جوان آنلاین.
رئیسی، لیلا (1387). رابطه حفاظت از محیط زیست با صلح و توسعه پایدار، فصلنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال سوم، شماره 10 و 11 ،پاییز و زمستان .
شعرباف، سپیده (1396). خیانت به گهواره حیات ، روزنامه جام جم، شماره 4748.
عبدالرحیم خباز، سمیرا (1397). چرا «پروتکل تغییر اقلیم کیوتو» شکست خورد؟، خبرگزاری فارس.
عسگرخانی، ابومحمد (۱۳۸۱). «نظریه رژیم های بین المللی»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره ۵۷، پاییز.
قاسمی تمر، محمد (1398)، تاثیر خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافقنامه اقلیمی پاریس از منظر حقوق بین‌الملل، ششمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران، موسسه پژوهشی مدیریت مدبر.
کلبری، سمیه (1396). لغو پیمان‌نامه زیست‌محیطی پاریس از سوی آمریکا و اثر آن بر بازار انرژی، قابل دسترسی در www.asrebazar.com/Home/News/64017
محرم‌نژاد، ناصر (1378). ضوابط و استانداردهای زیست‌محیطی، معاون سازمان حفاضت محیط‌زیست در امور محیط‌زیست انسانی.
مدبر، روح­الله (1396). خروج ترامپ از توافقنامه پاریس و شکست فرهنگ هژمونی آمریکا، مرکز بین‌المللی مطالعات صلح.
مدسن، وین (1397). سازمان‌های بین‌المللی و دکترین خروج ترامپ، خبرگزاری فارس.
مصلی‌نژاد، عباس (1387)، «بررسی جنبه‌های مختلف امنیت زیست‌محیطی با رویکرد مکتب انتقادی»، مجله محیط‌شناسی، سال سی و چهارم، شماره 46، تابستان.
میرطاهر، سیدرضا (1398). ادامه دکترین خروج ترامپ از پیمان‌های بین‌المللی ، خبرگزاری صداوسیما.
نیلوفری، سامان (1397)، بررسی رویکرد یکجانبه‌گرایی دولت آمریکا در توافقنامه پاریس از منظر حقوق بین‌الملل، کنفرانس بین‌المللی امنیت، پیشرفت و توسعه پایدار مناطق مرزی، سرزمینی و کلان‌شهرها، راه‌کارها و چالش‌ها با محوریت پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، تهران، دانشگاه افسری امام علی(ع).
Campbell, Colin (January 18, 2016). "TRUMP: I was joking when I said the Chinese 'created' the concept of climate change". Business Insider
Emmie, Martin, (January 23, 2017). "Donald Trump is officially the richest US president in history"Business Insider. Retrieved September 9, 2017.
Haass R. (2017). “Trump foreign policy has found its theme: The Withdrawal Doctrine. US have left/threatening to leave TPP, Paris accord, UNESCO, NAFTA, JCPOA”. Twitter. Available at: https://twitter.com/RichardHaass/ status/918471381511229440(accessed 12 October 2017).
Koronowski, Ryan. June 16, 2015. It Snowed Once and Other Things Donald Trump Thinks Prove Global Warming Is A Hoax. ThinkProgress. Retrieved August 22, 2015.