وضعیت دیجیتال و مسئله خروج از وضعیت مستقل در خاورمیانه: ممکن شدن مردم و صلح سرگشته

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و علوم اجتماعی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری). تهران. ایران

چکیده

به ­طور پیش فرض، وقتی صحبت از صلح می‌کنیم نظر به سوی صلح میان کشورها می‌رود، درحالی­که کاربرد صلح برای دوگانه حکومت-ملت غریب به ­نظر می‌رسد و از واژه آشتی استفاده می‌شود. بنابراین، در این مقاله می‌خواهیم مفهوم صلح را خارج از زمینه سنتی‌اش در بافتی متفاوت به ­کار بگیریم تا وضعیت رابطه حکومت-ملت، به لطف پیوند خوردن با مفهوم صلح، امکان بازاندیشیدن درباره وضعیت خاورمیانه را، از نظر ظرفیت آن برای تولید موقعیت‌های متفاوت زندگی، بدهد. ظرفیت تولید موقعیت‌های متفاوت زندگی دارای ماهیتی چند وجهی از تولید فضا-زمان‌های جدید به ­واسطه فعال ­شدن مردم و حکومت است. ما بررسی ایده صلح بین حکومت و ملت را در پرتو امکان تولید موقعیت‌های متفاوت زندگی در وضعیت دیجیتال خاورمیانه بررسی می‌کنیم. ازاین­رو، این مقاله از نوع تحلیلی-نظری است که با استناد به متون علمی در حوزه اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی عصر دیجیتال خاورمیانه به خلق ادبیات نظری درباره ایده چالش صلح بین حکومت-ملت می‌پردازد. به ­این­ ترتیب، ورود خاورمیانه به عصر دیجیتال چرخشی هستی ­شناختی را در ماهیت فضا-زمان اجتماعی به ­وجود آورده است که تولید موقعیت‌های متفاوت زندگی در پرتو زایش ارزش‌های جدید، چرخش ظهور و افول ارزش‌ها، ایجاد موقعیت ناپایدار، و تولید حرکت از ویژگی‌های ماهیت وضعیت دیجیتال است. آمیخته شدن مردم با وضعیت دیجیتال به شکل­ گیری ظرفیت‌هایی برای تولید موقعیت‌های جدید اجتماعی، فرهنگی و سیاسی منجر شده است که چرخشی را از «مردم در خدمت حکومت مستقل»، به‌مثابه وضعیت تاریخی حکومت مستقل از مردم و حاکمیت مطلق بر آنان، به سوی «مردم در خدمت مردم»، به‌مثابه وضعیت نوظهور تولید ارزش‌های مشترک در برابر حکومت مستقل رقم زده است. وضعیت مردم در خدمت مردم، سامانه جدیدی از قدرت را در جغرافیای ارتباطی دیجیتال به­وجود آورده که حکومت مستقل را در مقابل تولید ارزش‌های اشتراکی تحول­خواه مردم بر سر دو راهی انطباق یا تقابل با آنها قرار داده است. درنتیجه، وضعیت دیجیتال موقعیت ناممکن تولید مردم با ارزش‌های مشترک تحول­خواه را ممکن کرد و یکی از مهم­ترین کارکردهای آن در گسترش بهارعربی در خاورمیانه بود. به همین سبب، در خاورمیانه باتوجه به ریشه لاتین صلح در معنای هماهنگی، بین حکومت مستقل و مردم با ارزش‌های اشتراکی تحول­خواه ناهماهنگی به ­وجود آمده است که صلح حکومت و مردم را، باتوجه به عملکرد وضعیت دیجیتال در به­وجود آوردن موقعیت‌های جدید هویتی با سرگشتی، ابهام و تعویق همراه کرده است. 

کلیدواژه‌ها


 بلقزیز، عبداالاله (1396)، عرب و مدرنیته، پژوهشی در گفتمان مدرنیته، ترجمه سیدمحمد آل­مهدی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
 صدیقی، لاربی (1391)، «به سوی حکومت لیبرال در جهان عرب از دموکراسی نان تا دموکراسی رأی» در اسپوزیتو، کامروا و واتربوری (ویراستاران)، جامعه مدنی و دموکراسی در خاورمیانه، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: نشر فرهنگ جاوید.
 لوچیانی، جاکومو (1391)، «رانت نفتی، بحران مالی دولت و دموکراسی در خاورمیانه» در اسپوزیتو، کامروا و واتربوری (ویراستاران) جامعه مدنی و دموکراسی در خاورمیانه، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: نشر فرهنگ جاوید.
 
Aday, S., Farrell, H., Freelon, D., Lynch, M., Sides, J., & Dewar, M. (2013), “Watching from afar: Media consumption patterns around the Arab Spring”, American Behavioral Scientist, XX(X).
Alqudsi-­ghabra, T. (2012), “Creative use of social media in the revolutions of Tunisia, Egypt & Libya”, The International Journal of Interdisciplinary Social Sciences, 6(6).
Al-Sowaidi, B., Banda, F., & Mansour, A. (2017), “Doing politics in the recent Arabuprisings: Towards a political discourse analysis of the Arab Spring slogans”, Asian and African Studies, 52(5).
Barad, K. (2014), “Diffracting Diffraction: Cutting Together-Apart”, Parallax, 20(3).
Baudelaire, C. (1964), The painter of modern life and other essays, Jonathan Myne (trans. & ed.), London: Phaidon Press.
Berberoglu, B. (2019), “Introduction: Dynamics of Social Movements, Revolution and Social Transformation” In Berch Berberoglu (ed.), The Palgrave handbook of social movements, revolution, and social transformation. New York: Palgrave Macmillan.
Dastgeer, S., Gade, P. J. (2016), “Visual framing of Muslim women in the Arab Spring: Prominent, active and visible”, the International Communication Gazette, 0(0).
Foucault, M. (1991), “The Foucault effect: Studies in governmentality”, Graham Burchell, Colin Gordon and Peter Miller (eds.), Chicago:  The University of Chicago Press.
Fuchs, C. (2012), “Behind the news social media, riots, and revolutions”, Capital & Class, 36(3).
Halverson, J. R., Ruston, S. W., & Trethewey, A. (2013), “Mediated martyrs of the Arab Spring: New media, civil religion, and narrative in Tunisia and Egypt,” Journal of Communication, 63.
Haraway, D. (2000), “A cyborg manifesto: Science, technology and socialist-feminism in the late twentieth century,” In David Bell & Barbara M. Kennedy (eds.), The Cybercultures Reader, New York: Routledge.
Heydemann, S. (2007), “Upgrading Authoritarianism in the Arab World”, The Saban Centre for Middle East Policy at The Brookings Institution, Analysis Paper 13, AT: http://www.brookings.edu/~/media/Files/rc/papers/2007/10arabworld/10arabworld.
Hofheinz, A. (2005), “The Internet in the Arab World: Playground for political liberalization”, Retrieved from http://library.fes.de/pdf-files/id/ipg/02941.pdf
Krämer, G. (2013), “Modern but not secular: Religion, identity and the order public in the Arab Middle East,” International Sociology, 28(6).
Levine, M. (2013), “Theorizing revolutionary practice: Agendas for research on the Arab Uprisings,” Middle East Critique, 22(3).
Massumi, B. (2015), Politics of affect, Cambridge: Polity.
Müller, M. G., Hübner, C. (2014), “How Facebook facilitated the jasmine revolution. conceptualizing the functions of online social network communication,” Social Media Studies, 1(1).
Munro, I. (2005),The figure of the crowd in early modern London: The city and its double, New York: Palgrave Macmillan.
Owen, R. (2006), State, power and politics in the making of the modern Middle East, New York: Routledge
Powell, W. V. (2016),A sociologist looks at crowds: Innovation or invention?” Strategic Organization, 15(2).
Rennick, S. A. (2013), “Personal grievance sharing, frame alignment, and hybrid organisational structures: the role of social media in North Africa's 2011 uprisings,” Contemporary African Studies, 31(2).
Sadiki, L. (2015), “Unruliness through Space and Time: Reconstructing ‘Peoplehood’ in the Arab Spring” In Larbi Sadiki (ed.), Routledge handbook of the Arab Spring rethinking democratization, New York: Routledge.
Schnapp, J. T. and M. Tiews. (2006), “Introduction: A Book of Crowd,” In J. T. Schnapp and M. Tiews (eds.) Crowds, Stanford, CA: Stanford University Press.
Sheringham, M. (2006), Everyday life theories and practices from surrealism to the present, New York: Oxford University Press.
Sika, N. (2014), “The Arab state and social contestation,” In Megran Kamrava (ed.), Beyond the Arab Spring the evolving ruling bargain in the Middle East, New York: Oxford University Press.
Smidi, A., Shahin, S. (2017), “Social media and social mobilisation in the Middle East: A survey of research on the Arab Spring,” India Quarterly, 73(2).
Sumiala, J., Korpiola, L. (2017), “Mediated muslim martyrdom: Rethinking digital solidarity in the Arab Spring”, New Media & Society, 19(1).
Tessler, M. (2017), “Change and Continuity in Arab Attitudes Toward Political Islam: The Impact of Political Transitions in Tunisia and Egypt from 2011 to 2013” In Mansoor Moaddel and Michele J. Gelfand (eds.), Values, political action, and change in the Middle East and the Arab Spring, New York: Oxford University Press.
Tufekci1, Z., Wilson, C. (2012), “Social Media and the Decision to Participate in Political Protest: Observations from Tahrir square,” Journal of Communication, 62(2).
Waechter, N. (2019), “The participative role of social media for the disadvantaged young generation in the Arab Spring,” Österreichische Zeitschrift für Soziologie. 44.
Wolover, D. (2016), “An issue of attribution: The Tunisian revolution, media interaction and agency”, New Media & Society, 18(2).
Yetiv, S. A. (2013), “Oil, Saudi Arabia, and the spring that has not come”, In Mark L. Haas and David W. Lesch (eds.), The Arab Spring, change and resistance in the Middle East, Boulder: Westview Press.