مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
(با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران)مطالعات خاورمیانه1560-198628320211122A Human Rights Perspective: The Right to Citizenship of the Arab Residents of the Occupied Territoriesحق بر تابعیت اعراب ساکن سرزمینهای اشغالی از دیدگاه حقوقبشر120141174FAغلامحسین ایزدیدانشجوی مقطع دکترا،حقوق بین الملل عمومی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمصطفی تقی زاده انصاریاستادیار گروه حقوق بین الملل، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانامید ملاکریمیاستادیار گروه حقوق بین الملل، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20211204The Arab residents in the occupied Palestinian territories, who are the citizens of the Zionist regime, do not have a positive viewpoint about the existence of this regime and in some cases, their citizenship have been deprived. The aim of this paper by using analytical and descriptive research methodology is legal review of citizenship deprivation of the Arab residents in the occupied Palestinian territories. It seems, this Zionist Regime actions are in contradiction with the international law principles. This paper is trying to answer that what is the citizenship deprivation of 1948 Arabs’ legal nature? The paper argues that numerous international conventions and other legal instruments, most notably the Universal Declaration of Human Rights, have all condemned arbitrary deprivation of nationality. Also, it is accepted as last resort and in a special circumstance that the government action does not lead to statelessness. Despite granting freedom of expression to Arab members of parliament, the Zionist regime has neglected its duty to citizens. For instance, in some cases, due to the delinquency of the Arabs, the Regime refused to support them and finally deprived citizenship from them. These actions are totally against the international law principles and are considered as kind of discrimination.اعراب مقیم سرزمینهای اشغالی فلسطین که دارای تابعیت رژیم صهیونیستی میباشند، دیدگاه چندان خوبی نسبت به موجودیت این رژیم نداشته و در مواردی، سلب تابعیت شدهاند. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت تحلیلی و توصیفی بود. هدف این تحقیق بررسی حقوقی سلب تابعیت اعراب ساکن سرزمینهای اشغالی بود. چنین بهنظر میرسد که این اقدام رژیم صهیونیستی با اصول حقوق بینالملل در تناقض میباشد. در پاسخ به سؤال تحقیق که ماهیت حقوقی سلب تابعیت اعراب 48 به چه صورت است، چنین قابل بحث است که کنوانسیونهای متعدد در سطح بینالملل و دیگر اسناد حقوقی و در رأس آنها اعلامیه جهانی حقوقبشر، همگی اقدامات خودسرانه در جهت سلب تابعیت را محکوم دانسته و در شرایط خاص که اقدام دولت منجر به بیتابعیتی نشود و همچنین آخرین راهحل، پذیرفتهشده است. رژیم صهیونیستی با وجود اعطای آزادی بیان به نمایندگان عرب پارلمان، در مورد تکلیف خود نسبت به شهروندان قصور داشته و در مواردی که حتی به سبب بزهکاری اعراب، از حمایت آنان خودداری کرده و درنهایت از آنان سلب تابعیت کرده است. این اقدامات کاملاً خلاف موازین حقوق بینالملل بوده و نوعی اقدام تبعیضآمیز محسوب میگردد. https://cmess.sinaweb.net/article_141174_c8523da5aff236b339aeb017e60d957e.pdfمرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
(با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران)مطالعات خاورمیانه1560-198628320211122Sport and strengthening international security;
The role of sports in developing the goals of the boycott movement, lack of investment and boycott of the Zionist regime (BDS)ورزش و تقویت امنیت بین الملل؛ نقش ورزش در توسعه اهداف جنبش تحریم، عدم سرمایه گذاری و بایکوت رژیم صهیونیستی (بی.دی.اس)2140141175FAمحسن بهمنیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.رضا صابونچیدانشیار مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.مهدی شریعتی فیض آبادیاستادیار گروه علوم انسانی، دانشگاه فنی و حرفه ای، تهران، ایران.Journal Article20211204The purpose of this study was to investigate the function of sport in achieving the goals of the BDS movement; The present study was qualitative (descriptive-analytical) in terms of applied purpose and in terms of data collection; The statistical population included all texts related to the field of BDS movement, sports and the Zionist regime and a statistical sample of 71 selected works in it. The findings of the present study showed that athletes from 23 Muslim countries refused to appear in front of the Zionist regime's representatives in the international arena due to the regime's aggression on Palestinian soil, and in non-Muslim countries due to human rights violations by many famous sports figures. They use the sports space as a lever to increase the pressure on the anti-human policy of the Zionist regime.هدف از پژوهش حاضر بررسی کارکرد ورزش در تحقق اهداف جنبش بی.دی.اس می باشد؛ پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها کیفی (توصیفی-تحلیلی) است. جامعه آماری شامل تمامی متون مرتبط با حوزه جنبش بی.دی.اس، ورزش و رژیم صهیونیستی و نمونه آماری برابر با 71 اثر منتخب در آن هست. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که ورزشکاران 23 کشور مسلمان به واسطه تجاوز این رژیم به خاک مردم فلسطین از حضور در برابر نمایندگان رژیم صهیونیستی در عرصه بین الملل خودداری و در کشورهای غیرمسلمان نیز به واسطه زیرپا گذاشتن حقوق بشر بسیاری از چهره های مشهور ورزشی از فضای ورزش به عنوان اهرمی برای افزایش فشار بر سیاست ضدانسانی رژیم صهیونیستی استفاده می نمایند.https://cmess.sinaweb.net/article_141175_e4d8d560b038a22c34e8a4a8558e8304.pdfمرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
(با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران)مطالعات خاورمیانه1560-198628320211122Iran's foreign policy towards the Talibanتبیین سیاست خارجی ایران در قبال طالبان (1996-2021)4160141176FAحسین کریمی فرددانشیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، اهواز، ایرانhttps://orcid.org/00Journal Article20211204Government was in Afghanistan in two periods the Islamic Emirate. The first government from1996 to 2001 and the second, from 2021 . This government, made the relations between the two countries by adopting a hostile approach and killing Iranian diplomats and journalists. The Iranian government took advantage of the diplomatic tool to resolve the crisis a pragmatic approach and taking into account the objective and field realities of the Afghan political arena. In 2021, with the withdrawal of the United States from Afghanistan, the Taliban regained control of Afghanistan. The Taliban's second government is conservative and pragmatic in nature. The question that the author seeks to answer in this article is: What approach has Iran taken to foreign policy from 1996 to 2021? The hypothesis of this article, which is codified by analytical-explanatory methodology and using online articles and Iranian foreign policy documents is: Iran tried to organize a foreign policy based on political rationalism, diplomacy and mediation between different Afghan groups, maintaining and increasing influence creating security and forming a coalition government with a pragmatic approach based on realities in the field and politics. The findings of this study indicate that Iran's effective foreign policy in Afghanistan depends on formulating a pragmatic foreign policy with features such as avoiding useless confrontation, prioritizing objective interests over subjective interests, and tactical flexibility in the foreign policy process.تشکیل دولت توسط طالبان در افغانستان در دو مقطع زمانی به نام امارت اسلامی صورت گرفت. دولت اول در مقطع زمانی 1996 تا 2001 و دولت دوم از 2021 به بعد است. دولت اول دولتی مستعجل بود، این دولت با در پیش گرفتن شیوه خصمانه علیه ایران، باعث بحرانی شدن روابط دو کشور شد. دولت ایران با رویکردی پراگماتیستی و با در نظر گرفتن واقعیتهای عینی و میدانی عرصه سیاسی افغانستان از ابزار دیپلماسی برای حل بحران بهره برد. در سال 2021 با خروج امریکا از افغانستان، طالبان مجدداً توانست بر افغانستان تسلط پیدا کند. سیاست ایران در قبال دولت دوم طالبان احتیاط توام محافظه کاری و با ماهیتی پراگماتیستی بود. سوالی که نگارنده در این مقاله درصدد پاسخ به آن هست عبارت است از: ایران در قبال طالبان چه رویکردی در سیاست خارجی از سال 1996 تا 2021 اتخاذ نمود؟ فرضیه این مقاله که با روش شناسی تحلیلی-تبیینی و با استفاده از مقالات اینترنتی و مستندات سیاست خارجی ایران مدون شده است عبارت است از:<strong> </strong>ایران با رویکردی پراگماتیستی مبتنی بر واقعیت های عرصه میدانی و سیاسی تلاش نمود سیاست خارجی را براساس عقلانیت گرایی سیاسی، دیپلماسی و میانجی گری بین گروههای مختلف افغانی، حفظ و افزایش نفوذ، ایجاد امنیت و تشکیل دولت ائتلافی متشکل از تمام اقلیتها و قومیت ساماندهی نماید. یافته های این تحقیق حاکی از این است که سیاست خارجی کارآمد ایران در افغانستان در گرو تدوین سیاست خارجی پراگماتیستی با ویژگیهایی همچون خودداری از تقابلگرایی بی فایده، ترجیح منافع عینی بر منافع ذهنی و انعطاف پذیری تاکتیکی در فرآیند سیاستگذاری خارجی است.https://cmess.sinaweb.net/article_141176_ee9624a983beb9bc259639e53e254a2e.pdfمرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
(با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران)مطالعات خاورمیانه1560-198628320211122An Introduction to the "Experience of Political Modernism" in Contemporary Iranمقدمهای بر «تجربه تجددخواهی سیاسی» در ایران معاصر6180141177FAحامد عامری گلستانیاستادیار علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران0000-0002-7296-5579Journal Article20211204Iran's relationship with modernity is one of the most important issues in its recent history. The critical situation of Qajar, which had been created since the first years of the establishment of this government, paved the way for a kind of "modernism". From the very first connections, the Iranians tried, above all, to test. "Experiences" that somehow gave way to "theory" for understanding modernity. The four elements of this "experience" can be considered as "observation", "action", "opinion in action" and "opinion", which were considered according to the "understanding" of Iranian modernists in the Qajar era and then in the continuation of contemporary history. This article, by examining these four components, "Why the concept of" experience used to understand modernism in contemporary Iran instead of theory, and which elements of the experience of political modernity us instead of theory? This article, by using the Spragens’s crisis theory, attempt to compare the terms of the "experience of political modernity" with the four stages of his theory. The main conclusion of this article is that the "experience of Iranian political modernism" is a system of four elements that, in an "internal logic", replaced by the theory of change in the critical situation of contemporary Iran.ارتباط ایران با تجدد، یکی از مهمترین مباحث در تاریخ جدید آن است و وضعیت بحرانی ایران عصر قاجار، که از همان سالهای نخست تاسیس این حکومت ایجاد شده بود، راه را برای نوعی «تجددخواهی» باز کرد. از نخستین ارتباطها، بیش از هر چیز ایرانیان سعی کردند آن را بیازمایند و از دل این آزمون، «تجربه»ای ایجاد شد که بهنوعی جای «نظریه» را برای فهم تجدد ایجاد کرد. عناصر چهارگانه این «تجربه» را میتوان «مشاهده»، «عمل»، «نظر در عمل» و «نظر» دانست، که به فراخور «درک» تجدد خواهان ایرانی در عصر قاجار و سپس در ادامه تاریخ معاصر آن مورد توجه قرار گرفت. در این مقاله، ضمن بررسی این چهار مولفه، به این پرسش پرداخته خواهد شد که چرا برای فهم تجدد خواهی سیاسی در ایران معاصر، بهجای نظریه، از مفهوم «تجربه» برای فهم تجددخواهی در ایران معاصر استفاده شده و عناصر تجربه تجدد سیاسی آن کدام هستند؟ در این مقاله، با بهرهگیری از نظریه بحران اسپریگنز، سعی شده است مفردات مورد نظر «تجربه تجدد سیاسی» با مراحل چهارگانه نظریه او، سنجیده شود. اصلیترین نتیجه این مقاله، آن است که «تجربه تجددخواهی سیاسی ایرانی»، منظومهای از عناصر چهارگانه تشکیل دهنده آن است که، در یک «منطق درونی»، جای نظریه را برای دگرگونی در وضعیت بحرانی ایران معاصر گرفت.https://cmess.sinaweb.net/article_141177_22c1dd82293b29a620dc0b7bbc3d193c.pdfمرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
(با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران)مطالعات خاورمیانه1560-198628320211122Role of National Media Geopolitics in Convergence of the Middle East’s Shiitesژئوپلیتیک رسانه ملی و نقش آن در همگرایی شیعیان خاورمیانه81100141178FAحسن باویردکتری جغرافیای سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایرانJournal Article20211204Today by media development, governments, groups and even ideologies equip themselves with the latest media technologies in the news transmission. They try to expand the depth of their influence among human societies, and use their influence in a wide area of interested regions. Therefore, the media can reflect current realities in the framework of their interested purposes in internal, regional and international dimensions by influencing public opinions. In recent years, a large amount of destructive advertisement from dependent media which they don’t have ideology, has shaped against Shiites particularly in the Middle East. These media introduce Shiites as terrorist group and rough individuals, and try to change world public opinion towards them. The purpose of this research is to study the role of national media in convergence and unity of Shiites in the Middle East region. Energy resources besides critical situation in the Middle east, in one hand,, and the presence of Israel regime and its permanent threat with theory of from Nile to Euphrates on the other hand, lead to the necessity of Muslims’ convergence particularly Shiites in this region. Results of this research show that national media could create convergence and unity among Shiites, and enhance their spiritual morale and obtain the trust of public opinion with emphasis on resistance against any oppression and cruelty via presenting existence realities.امروزه با توسعه یافتن رسانه های جمعی، دولتها، گروهها و حتی ایدئولوژیها با تجهیز خود به آخرین فناوری های رسانه ای در حوزه اطلاع رسانی درصدد هستند که عمق نفوذ خود را در میان جوامع انسانی گسترش داده و بر حوزه وسیعی از مناطق موردنظر خود اعمال نفوذ نمایند. لذا رسانه ها با تأثیرگذاری و مهارت دهی به افکار عمومی می توانند به انعکاس واقعیت های موجود در چهارچوب اهداف موردنظر خود در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی بپردازند. در سالهای اخیر هجمه وسیعی از تبلیغات مخرب توسط رسانه های فاقد ایدئولوژی اما وابسته بر علیه شیعیان بهویژه در منطقه خاورمیانه شکل گرفته که با معرفی آنان به عنوان گروهی تروریست و با خشن جلوه دادن آنان در افکار عمومی جهان، تمام توان خود را برای تخریب آنان به کار می بردند. هدف از انجام این پژوهش، واکاوی و بررسی نقش رسانه ملی در هم گرایی و اتحاد شیعیان در منطقه خاورمیانه است. شرایط حساس خاورمیانه و منبع انرژی بودن آن از یک طرف و وجود رژیم اسرائیل و تهدید همیشگی آن با تئوری از نیل تا فرات از سوی دیگر لزوم همگرایی مسلمانان به ویژه شیعیان در این منطقه را می طلبد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که رسانه ی ملی با ارائه واقعیتهای موجود توانسته است ضمن همگرایی و وحدت میان شیعیان، نسبت به تقویت روحیه ی معنوی و شهادت طلبانه آنان با تأکید بر مقاومت در برابر هرگونه ظلم و ستم، اعتماد افکار عمومی را بدست آورد.https://cmess.sinaweb.net/article_141178_677f46c1c80bc93889a40a13720cc96a.pdfمرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
(با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران)مطالعات خاورمیانه1560-198628320211122Terrorism: Shiite Jurisprudence Perspective and its International Law Legal Examplesتروریسم از منظر فقه شیعه و مصادیق حقوقی آن در عرصه حقوق بینالملل101120141179FAپروانه چراغیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران۹۱۸۸۳۳۲۹۱۵فریبا حاجی علیدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشکده الهیات، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانJournal Article20211204In the Shiite jurisprudence principles, there are concepts such as intimidation, insults, fornication and moharebeh. Although these concepts are not exactly mean terrorism, they are against the Shiite jurisprudence, since they threaten peace and security. In recent years, terrorism and terrorist acts have affected the world and many international relations. Terrorist operations are carried out with two different religious and secular approaches. Although they are different in purpose and motivation, the form and result of them are the same. In fact, terrorist operations vary in aim such as: sacred and religious, political and secular or national and ethnic purposes. In addition, the methods, forms, goals and motivations of terrorist operations are very different. Those who used these operation as an instrument to reach their goals are also different and vary in people, groups and sometimes States. Considering the definition of terrorism, the incidents which are introduced by international community as a terrorist act, as well as investigating the legal nature of terrorism and the justification of terrorist operations by some governments, it reveals the fact that, terrorism is essentially a meaningless concept, which helps the governments to pursue their national interests. Thus, the lack of consensus on terrorism definition and absence of strong international will to countering terrorism, have caused many difficulties to fight against terrorism.در مبانی فقه شیعه مفاهیمی چون ارهاب، فتک، بغی و محاربه وجود دارند که هرچند ممکن است کاملاً مترادف مفهوم تروریسم نباشند، ولی چون از عوامل تهدیدکننده صلح و امنیت محسوب میشوند، در فقه شیعه با آن مخالفت میشود. همچنین رفتارهایی مانند محاربه، یعنی سلاح بر کشیدن به منظور ایجاد ترس و وحشت و سلب امنیت و آسایش مردم، جزئی از مصادیق تروریسم در فقه شیعه به شمار میرود. تروریسم یا اقدامات تروریستی ازجمله وقایعی است که بهویژه در سالهای اخیر جهان را متأثر ساخته و بسیاری از مناسبات در عرصه بینالمللی را به شدت تحت تأثیر قرارداده است. ترور با دو رویکرد متفاوت مذهبی و سکولار صورت میپذیرد. تروریستهای مذهبی و سکولار، هرچند در هدف و انگیزه متفاوتند، اما شکل و صورت اقدام آنها هیچ تفاوتی باهم ندارد. به تعبیر دیگر، ترور گاهی با اهداف مقدس و مذهبی و گاهی با اهداف سیاسی و سکولار یا ملی و قومی صورت میگیرد. یعنی هدف ترور، مانند روش و شیوههای آن، همچنان دستخوش تغییر و دگرگونی است. درواقع پدیده ترور و تروریسم، از سوی افراد، گروهها و گاهاً از سوی دولتها با انگیزهها و اهداف متفاوت مورد استفاده قرار میگیرد. با مروری بر تعریف و وقایعی که با اتفاق نظر بینالمللی تروریستی شناخته میشوند و نیز بررسی ماهیت حقوقی تروریسم و توجیه اقدامات تروریستی توسط برخی دولتها در راستای رسیدن به منافع ملی خود به سادگی این واقعیت آشکار میگردد که تروریسم اساساً مفهومی است بیمحتوا، که دولتها را در راستای نیل به منافع ملی آنها یاری میدهد. بنابراین، نبود اجماع در ارائه تعریف کلی از مقوله تروریسم و عدم ارادهای قوی جهت مقابله با اقدامات تروریستی در عرصه بینالمللی موجب شده مبارزه با تروریسم با مشکلات عدیدهای روبرو شود.https://cmess.sinaweb.net/article_141179_1d12b9525e3825e97d055aa5836d0f76.pdf