@article { author = {Mortazavi, Mahdi}, title = {An Explanation of Persian Gulf Archeology from a Nationalist Viewpoint}, journal = {Middle East Studies}, volume = {27}, number = {2}, pages = {7-26}, year = {2020}, publisher = {Center for Scientific Research and Middle East Strategic Studies (with the participation of the Scientific Association for Peace Studies of Iran)}, issn = {1560-1986}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The instrumental use of archaeological knowledge in service of the goals of the politicians, given its inherent potential, has been consistently raised and the Persian Gulf has seen significant activity in this regard in recent decades. However, given the significant political challenges posed by the Persian Gulf to the world and the place of political archaeology in the nationalist viewpoints of the Arab regional governments, it is worth doing research on the significance of political archeology of the Persian Gulf. For this reason, archaeological studies in the Persian Gulf will help Iranian strategic interests. In order to achieve the research objectives, the “descriptive- historical” method was used with an analytical approach. The findings of the research indicated that exploring the past cultural developments of the Persian Gulf, with a strategic and geopolitical perspective, historical-cultural approach as well as structuralist approach with a systematic focus, archeology can serve Iranian national interest in the current political upheavals in the Persian Gulf region.}, keywords = {Iran,Persian Gulf,Archeology,Politics,National Interests}, title_fa = {چرایی باستان شناسی خلیج فارس از دیدگاه ناسیونالیستی}, abstract_fa = {استفاده ابزاری از دانش باستان­شناسی منطقه خلیج­فارس در دهه­های اخیر با توجه به پتانسیل ذاتی که دارد، همواره مطرح بوده است. لیکن با نظر داشت چالش سیاسی قابل توجه منطقه خلیج­فارس در سطح جهانی و جایگاه باستان­شناسی سیاسی از منظر ناسیونالیستی دولت­های جنوبی این منطقه، واقف بودن بر اهمیت باستان­شناسی سیاسی خلیج­فارس می­تواند از اهداف این تحقیق باشد. از این رو چرایی و چگونگی منافع باستان­شناسی خلیج­فارس جهت یاری راهبرد منافع کشور مورد مطالعه قرار گرفته است. برای رسیدن به اهداف تحقیق از روش «توصیفی-تاریخی» با رویکردی تحلیلی استفاده شده است. نتیجه گویای آن بود که در صورت مطالعه روند تحولات فرهنگی گذشته خلیج­فارس با دانش باستان­شناسی و نظرداشت دیدگاه ژئوپلیتیکی با رویکردی «تاریخی- فرهنگی» و همچنین ساختارگرایانه با گرایش سیستماتیک، رشته باستان­شناسی می­تواند در جریانات سیاسی روز منطقه خلیج­فارس و به­تبع آن برای منافع ملی کشور مفید باشد.}, keywords_fa = {ایران,خلیج‌فارس,باستان‌شناسی,سیاست,منافع}, url = {https://cmess.sinaweb.net/article_132658.html}, eprint = {https://cmess.sinaweb.net/article_132658_ac51a2b4435bfcb1d0e1aaf9b524aea5.pdf} } @article { author = {mahmoodikia, mohammad}, title = {An Analysis of the Rejection of Regionalism Relations between Iran and the Persian Gulf Cooperation Council (GCC)}, journal = {Middle East Studies}, volume = {27}, number = {2}, pages = {27-48}, year = {2020}, publisher = {Center for Scientific Research and Middle East Strategic Studies (with the participation of the Scientific Association for Peace Studies of Iran)}, issn = {1560-1986}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Although one of the components of Iran’s foreign policy conduct is making efforts to strengthen regional convergence, it is faced with many challenges due to the security constraints in the region. This research uses a descriptive-analytical method to answer the question of whether it is possible to realize the idea of regionalism in the Persian Gulf region. The hypothesis of the research indicates that as a result of such factors as the existence of sustained patterns of hostility, structural dependence of the Arab states of the Persian Gulf on trans-regional powers especially the United States, the undemocratic nature of the Arab state of the Persian Gulf, the way in which religion and politics interacts, the existence of ideological, strategic and geopolitical rivalries between the regional countries, there is no prospect of achieving a pattern of sustainable cooperation and integration. The continuation of this process will deepen the existing divergence in the region and will lead to an escalation of the security bottleneck and, as a result, to further militarization of the Persian Gulf region.}, keywords = {security dilemma,regionalism,Gulf Cooperation Council,RegionalSecurity Complex}, title_fa = {تحلیلی بر چرایی امتناع از منطقه گرایی در روابط ایران و شورای همکاری خلیج فارس}, abstract_fa = {هرچند یکی از مولفه­های رفتار سیاست خارجی ایران تلاش برای تقویت همگرایی منطقه­ای است، با این حال، به دلیل وجود تنگنای امنیتی در منطقه این موضوع با چالش­های فراوانی روبه ­رو است. این تحقیق با کاربست روش تحلیلی-توصیفی در پی پاسخ به این سوال است که آیا امکان تحقق ایده منطقه­ گرایی در منطقه خلیج ­فارس وجود دارد؟ فرضیه این تحقیق به این قرار است که با توجه به عواملی چون وجود الگوهای پایدار از دشمنی و تخاصم، وابستگی ساختاری کشورهای عرب خلیج­ فارس به قدرت­های فرامنطقه ­ای و به طور ویژه ایالات ­متحده آمریکا، ماهیت غیردموکراتیک کشورهای عرب حاشیه خلیج­ فارس و وجود رقابت­های ایدئولوژیک، استراتژیک و ژئوپلیتیک بین کشورهای منطقه، امکان دستیابی به یک الگوی همکاری و همگرایی پایدار وجود ندارد و ادامه این روند به تعمیق هرچه بیشتر واگرایی در منطقه و نیز تشدید تنگنای امنیتی و درنتیجه، نظامی ­تر شدن هرچه بیشتر خلیج ­فارس منجر خواهد شد.}, keywords_fa = {تنگنای امنیتی,منطقه‌گرایی,شورای همکاری خلیج‌فارس,مجموعه امنیتی منطقه‌ای}, url = {https://cmess.sinaweb.net/article_132659.html}, eprint = {https://cmess.sinaweb.net/article_132659_46c4ee67da79e969ea0cc4a81857bfc4.pdf} } @article { author = {Taheri, Ebrahim and ghafoori, akbar}, title = {The Islamic Republic of Iran and the Discourse of Islamic Regionalism with a Network Approach in the Middle East}, journal = {Middle East Studies}, volume = {27}, number = {2}, pages = {49-68}, year = {2020}, publisher = {Center for Scientific Research and Middle East Strategic Studies (with the participation of the Scientific Association for Peace Studies of Iran)}, issn = {1560-1986}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {After the Islamic Revolution, Iran has pursued a special discourse at the global and regional levels. This new discursive identity seeks to achieve its discursive ideals in its traditional domain, namely the Middle East. The research question is: What are the characteristics of the regionalist discourse pursued by the Islamic Republic of Iran? And what tools does Iran use to realize the discourse of Islamic regionalism? The findings indicate that currently the three Salafi discourses of Saudi Arabia, the Brotherhood of Turkey and the revolutionary Shiites of Iran are competing in shaping this region. Their most important points of contention are how they deal with Israel and the role and influence of outside powers, including the United States, in the region. The main goal of the Iranian revolutionary Shiite discourse is the idea of uniting the Muslim world with the approach of civilizational warfare, whereas in another discourse, they pursue the nation-state approach and do not follow the idea of unity of the Muslim World. The central signifier of Islamic regionalism is political Islam and the central signifier of the other two discourses is secularism. Iran pursues the main goal of this discourse through networking with geopolitical, geo-cultural and geo-economic themes. The main referent of geopolitical networking is the Israeli threat, the referent of geo-cultural networking is displayed through close contact with the Muslim Brotherhood version of Islam, and finally, the referent of geo-economic networking is demonstrated from the Persian or Islamic pipeline. By combining the two concepts of meaning and geography, Iran seeks to confront the malignant Western hegemony. The main purpose of this study is to investigate the discourse of Islamic regionalism considered by the Islamic Republic of Iran using a descriptive-analytical approach.}, keywords = {Discourse,Islamic Regionalism,Middle East,Central Asia andCaucasus,Geopolitics,Geo-economics,Geo-culture}, title_fa = {جمهوری اسلامی ایران و گفتمان منطقه گرایی اسلامی با رویکرد شبکه ای در خاورمیانه}, abstract_fa = {ایران بعد از انقلاب اسلامی گفتمان ویژه­ای را در سطح جهانی و منطقه ­ای دنبال می­کند. این هویت گفتمانی جدید، در حوزه سنتی خویش یعنی خاورمیانه به دنبال دستیابی به آرمان­های گفتمانی­ اش است. سوال پژوهش این است؛ گفتمان منطقه­ گرایی که از سوی جمهوری اسلامی ایران دنبال می ­شود دارای چه ویژگی­هایی است و ایران از چه ابزارهایی برای تحقق گفتمان منطقه ­گرایی اسلامی بهره می­ گیرد؟ نتایج نشان می­دهد در حال حاضر سه گفتمان سلفی عربستان سعودی، گفتمان اخوانی ترکیه و شیعه انقلابی ایران در شکل دادن به منطقه مورد نظر باهم در حال رقابت هستند و مهم­ترین نقاط اختلاف آنها چگونگی مواجهه با اسراییل و نقش و نفوذ قدرت­های بیرونی ازجمله آمریکا در منطقه است. دال مرکزی منطقه­گرایی اسلامی مدنظر ج. ا. ا، اسلام سیاسی و دال مرکزی دو گفتمان دیگر سکولاریسم است. ایران هدف اصلی این گفتمان را از طریق شبکه ­سازی با مضامین ژئوپلیتیک، ژئوکالچری و ژئواکونومیکی دنبال می­کند. مدلول اصلی شبکه ­سازی ژئوپلیتیک، موضوع پیونددهنده تهدید اسراییل است، مدلول شبکه ­سازی ژئوکالچری از طریق ارتباط نزدیک با اسلام اخوانی صورت پذیرفته و در نهایت اینکه مدلول شبکه ­سازی ژئواکونومیک نیز خط لوله پرشین یا اسلامی است. ایران با پیوند دو مفهوم معنا و جغرافیا به دنبال مواجهه ­جویی با هژمونی بدخیم غربی است. هدف اصلی این پژوهش بررسی گفتمان منطقه­ گرایی اسلامی مورد توجه جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی است.}, keywords_fa = {منطقه گرایی اسلامی,خاورمیانه,آسیای مرکزی و قفقاز,ژئوپلیتیک,ژئواکونومیک و ژئوکالچری}, url = {https://cmess.sinaweb.net/article_132661.html}, eprint = {https://cmess.sinaweb.net/article_132661_ea2834e36e4f293dfc630bbd0421c629.pdf} } @article { author = {moradi, abdolah}, title = {Hegemonic International System and Perceptual, Organizational and Operational Transformation of Salafi-Jihadi Groups; From Al-Qaeda to ISIS}, journal = {Middle East Studies}, volume = {27}, number = {2}, pages = {69-100}, year = {2020}, publisher = {Center for Scientific Research and Middle East Strategic Studies (with the participation of the Scientific Association for Peace Studies of Iran)}, issn = {1560-1986}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Concepts of Salafi-Jihadi extremism such as monotheism, religious understanding of the Salaf and such beliefs as innovation and ignorance generate certain rules and norms of behavior including excommunication (Takfir) and Jihad. But this semantic core and internal consolidator of the identity of Salafi Jihadi activists enters into a construction process in interaction with external structures, especially at the international level. Therefore, what determines the perception, operational orientation, organizational model, religious boundaries and targeting of Jihadi Salafi groups is the interaction of their internal structures and external structural pressures, especially at the level of the international system. For this reason, the contemporary Salafi-Jihadi current, while based on the foundations of a stable and uniform identity, has changed due to different perceptions of the surrounding situation. The main question of this research is: “How can we explain the identity change, the change of activism and the goals of the Salafi-Jihadi groups from al-Qaeda to ISIS?” To answer this question, the theoretical framework of the structure-agent. The main hypothesis of the research is presented as follows: “The mutual consistency of the internal Salafi identity and the hegemonic structure of the international system have led to the formation of three intersubjective perceptions including oppression, Crusade and emigration among the Salafi-Jihadist current. Corresponding to this perceptual transformation, three types of operational actions including solidarity Jihad, spatial Jihad and triumph Jihad, and three types of institutions, the Jihadist movement, the Islamic Emirate, and the establishment of the institution of the caliphate have been formed. These components can be identified as elements of identity-historical transformation in the form of three Salafi-jihadi generations from al-Qaeda to ISIS.”}, keywords = {International System,Salafi-Jihadi Current,Takfir,terrorism,Al-Qaeda,ISIS}, title_fa = {نظام بین الملل هژمونیک و تحول ادراکی، سازمانی و عملیاتی گروه های سلفی- جهادی؛ از القاعده تا داعش}, abstract_fa = {افراط ­گرایی سلفی-جهادی در قالب مفاهیمی چون توحید، فهم دینی سلف، بدعت، جاهلیت و... قواعد و هنجارهای رفتاری خاصی مبتنی بر تکفیر و جهاد را تولید می­کند. اما این هسته معنایی و قوام ­دهنده درونی هویت کنش­گران سلفی جهادی، در تعامل با سازه ­های بیرونی به ویژه در سطح بین ­المللی وارد یک فرایند ساخت­یابی می­شود. لذا آنچه ادراک، جهت ­گیری عملیاتی، الگوی سازمان، حدود شرعی و هدف­ گذاری گروه­های سلفی جهادی را تعیین می­کند، ناشی از کنش ­سازه ­های درونی آنان و فشارهای ساختاری بیرونی به ویژه در سطح نظام بین ­المللی می­باشد، به همین علت جریان سلفی-جهادی معاصر به واسطه ادراک­های متفاوت از وضعیت پیرامونی دچار تحول شده­ اند. لذا پرسش اصلی این پژوهش بدین شکل مطرح می­شود که تحول هویتی، تغیر کنش­گری و اهداف گروه­های سلفی-جهادی از القاعده تا داعش، چگونه تبیین می­ گردد؟ جهت پاسخ به این پرسش از چارچوب نظری ساختار-کارگزار استفاده شده است. درنهایت فرضیه پژوهش این است که قوام متقابل هویت درونی سلفی و ساختار هژمونیک نظام بین­ الملل، باعث شکل­ گیری سه ادراک بین­ الاذهانی مظلومیت، جنگ صلیبی و هجرت در میان جریان سلفی-جهادی شده است. متناظر با این تحول ادراکی سه نوع کنش عملیاتی جهاد همبستگی، جهاد مکانی و جهاد فتح و سه نوع نهاد جنبش جهادی، امارت اسلامی و ایجاد نهاد خلافت شکل گرفته است که این مولفه ­ها را می­توان به عنوان عناصر تحول هویتی-تاریخی در قالب سه نسل سلفی-جهادی از القاعده تا داعش مورد شناسایی قرار داد.}, keywords_fa = {نظام بین الملل,سلفی جهادی,القاعده,داعش,تروریسم}, url = {https://cmess.sinaweb.net/article_132663.html}, eprint = {https://cmess.sinaweb.net/article_132663_e9628b9b7cbcdacc307ebb73400f7fe5.pdf} } @article { author = {Rouhi, Mahdi}, title = {Sociological Grounds of Tendency to Violent Currents: A Case Study on Syria and Iraq}, journal = {Middle East Studies}, volume = {27}, number = {2}, pages = {101-124}, year = {2020}, publisher = {Center for Scientific Research and Middle East Strategic Studies (with the participation of the Scientific Association for Peace Studies of Iran)}, issn = {1560-1986}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {During the last decade, the violent currents in the Muslim world have been the most important issue in regional and international dimensions. Research on the issue has focused mostly on the intellectual aspects and foreign power interventions, whereas the whole question cannot be limited to the spread of Takfiri and Salafi currents as a result of intellectual grounds and foreign interference. Contextual thinking is a seed that promotes the development of these crops if it is suitable for growth. These areas are the bases that exist in some societies, or the foreign factor has sought to provoke it. The external factor contributed to the growth of these currents by expanding these platforms. For a rational analysis of these areas, the desirable framework is Ted Robert Gurr’s relative deprivation. Gurr’s relative deprivation is a mental and internal feeling that is thought to be due to some comparisons and some suggestions. Deprivation may be truly existing or merely an impression. In feeling deprivation, media plays an important role. In examining the incidents and events in both Syria and Iraq over the past two decades, the feeling of relative deprivation has provided a good basis for the growth of violent currents. In the field of security studies, the study of sociological grounds along with the intellectual grounds and the role of foreign powers can provide a good explanation of the causes and factors of the spread of violent currents.}, keywords = {Relative deprivation,Violence,terrorism,Iraq,Syria}, title_fa = {زمینه های جامعه شناختی گرایش به جریان های خشونت گرا؛ (مطالعه موردی عراق و سوریه)}, abstract_fa = {طی دهه اخیر جریان­های خشونت­ گرای جهان اسلام، مهم­ترین مسئله در ابعاد منطقه ­ای و بین ­المللی بوده است. پژوهش ­های صورت­ گرفته حول این مسئله، بیشتر بر ابعاد فکری و مداخلات قدرت­های خارجی تاکید داشته­اند. درحالیکه محدود کردن گسترش جریان­ های تکفیری و سلفی به زمینه­ های فکری و مداخلات خارجی تمام مسئله نخواهد بود. زمینه­ های فکری-اعتقادی به­ مثابه بذری است که اگر بستر مناسب برای رشد باشد، موجب توسعه این جریان­ها می ­شود. این زمینه ­ها بسترهایی هستند که عامل خارجی با بزرگنمایی آنها به رشد این جریان­ها کمک کرده است. برای تحلیل منطقی این زمینه ­ها، چارچوب مطلوب، «محرومیت نسبی تد رابرت گر» است. محرومیت نسبی «گر» یک حس ذهنی و درونی است که در اثر برخی مقایسه­ ها و برخی القائات تصور می­شود. محرومیت ممکن است واقعا موجود یا صرفا یک برداشت باشد. در احساس محرومیت، رسانه نقش مهمی ایفا می­کند. بررسی حوادث و اتفاقات در دو کشور سوریه و عراق، طی دو دهه قبل، نشان می­دهد، حس محرومیت نسبی بستر مناسبی برای رشد جریان­های خشونت­ گرا فراهم آورده است. در مطالعات امنیتی بررسی زمینه ­های جامعه ­شناختی در کنار زمینه ­های فکری و نقش قدرت­های خارجی، می­ تواند تبیین مطلوبی از علل و عوامل گسترش جریان­های خشونت­گرا به دست دهد.}, keywords_fa = {محرومیت نسبی,خشونت گرایی,تروریسم,عراق,سوریه}, url = {https://cmess.sinaweb.net/article_132665.html}, eprint = {https://cmess.sinaweb.net/article_132665_a0aff6f7747199fd3f0f7751e7328ebb.pdf} } @article { author = {mohammazadeh, mehdi and brati, bahareh}, title = {The Impact of Political Discourse of Socialism on Modern Egyptian Painting}, journal = {Middle East Studies}, volume = {27}, number = {2}, pages = {125-151}, year = {2020}, publisher = {Center for Scientific Research and Middle East Strategic Studies (with the participation of the Scientific Association for Peace Studies of Iran)}, issn = {1560-1986}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Studying the history of art from the modern era onwards is actually the study of current political and cultural discourses in countries. In the contemporary era, cultural and artistic works cannot be read independently and based on their aesthetic properties. These works are themselves readings of the discourses of power and dominance of their society. Following the political changes in Egypt due to the continuous repressive regimes, the ideologies of the rulers have also evolved. Thus cultural and artistic policies as a tool in the hands of the rulers lead to the creation and production of works that reproduce the governments. Socialism, which was introduced as the most important political discourse in Egypt following the 1952 revolution led by Nasser (President from 1956 to 1970), had a significant impact on Egyptian art. This discourse was an anti-colonialist ideology, and people working in the arts and culture sought to present the uncertainties surrounding them with discussions about the nature, purpose, and future. This article seeks to examine the relationship between the language of painting and the ideology of socialism in order to create new meanings by examining the paintings of the most important artists of this period in contemporary art history, Abdul Hadi al-Jazar, Efat Naji and Ragheb Ayad. The findings suggest that the idea of the modern Egyptian nation, as a cultural discourse, is tied to the emergence of modern Egyptian art. In the works of the Egyptian socialist artists, nation, i.e. Egypt is not merely a political entity but a hypothetical and constructed idea that unites its members around a common geography and history.}, keywords = {political discourse,socialism,Modern Egyptian Art,Socialist Discourse,Anti-Colonial Art}, title_fa = {تاثیر گفتمان سیاسی سوسیالیسم بر نقاشی مدرن مصر}, abstract_fa = {مطالعه تاریخ هنر از دوران مدرن به بعد، درواقع مطالعه گفتمان­های سیاسی و فرهنگی جاری در کشورها است. در این دوران دیگر نمی ­توان آثار فرهنگی و هنری را به صورت مستقل و بر اساس خصوصیات زیبایی ­شناسانه آنها مورد خوانش قرار داد. این آثار خود قرائتی از گفتمان­های قدرت و غالب جامعه­شان محسوب می ­شوند. به دنبال تغییرات سیاسی در مصر به دلیل سرکوب­های پی­ درپی رژیم­ها و دولت­ها ایدئولوژی­های حاکمان قدرت نیز دچار تحول شده و از این ­رو سیاست­های فرهنگی و هنری به عنوان ابزاری در دست حاکمان قدرت، منجر به خلق و تولید آثاری می­ شود که بازتولید دولت­هاست. لذا در تحلیل لایه­های معنا در این آثار لازم است به رویکردهای گفتمانی پنهان در اثر توجه کرد که در پی انقلاب 1952 به رهبری ناصر (1970 – 1956) در مصر سوسیالیسم به عنوان مهم­ترین گفتمان سیاسی مطرح شد و تاثیر بسزایی در هنر مصر گذاشت. این گفتمان، یک ایدئولوژی ضداستعماری بوده و افرادی که در حوزه هنر و فرهنگ کار می­ کردند، سعی داشتند با مباحثی پیرامون ماهیت، هدف و آینده، عدم ­قطعیت­ های اطراف خود را مطرح کنند. ناصر و هم­ حزبان وی، هنر و دستاوردهای آن را به عنوان افتخار ملی، محترم شمرده و از هنر به عنوان بخشی از فرهنگ جامعه در جهت بیان مرام ­های سیاسی خود بهره بردند. این مقاله سعی دارد با بررسی آثار نقاشی مهم­ترین هنرمندان این دوره از تاریخ هنر معاصر مصر، عبدالهادی الجزار، عفت ناجی و راغب ایاد به بررسی پیوند زبان نقاشی و ایدئولوژی سوسیالیسم در جهت خلق معانی جدید، بپردازد. نتایج حاکی از آن است که ایده ملت مدرن مصر، به عنوان یک گفتمان فرهنگی، با پیدایش هنر مدرن مصر گره خورده است. در آثار هنرمندان سوسیالیم مصری ملت، صرفا کشور مصر به صورت یک نهاد سیاسی نیست بلکه یک ایده فرضی و ساخته شده است که اعضایش را حول یک جغرافیا و تاریخ­های مشترک، متحد می­سازد.}, keywords_fa = {گفتمان,سوسیالیسم,هنر مدرن مصر,گفتمان سوسیالیستی,هنر ضداستعماری}, url = {https://cmess.sinaweb.net/article_132667.html}, eprint = {https://cmess.sinaweb.net/article_132667_7816372df90266f3b29af983d0dd9697.pdf} }